KANIVA - kauppa, Usein Kysytyt Kysymykset

Kuinka KANIVA - kauppa toimii?

  • KANIVA toimii yleisimmillä selaimilla, kuten Chrome, Firefox, Opera ja Safari. Muiden selainten sekä VPN:n käyttöä ei suositella, koska se saattaa vaikuttaa sivuston toimintoihin.
  • Kaupan perustaminen ja tuotteiden myyntiin laittaminen on KANIVAlla ilmaista. Jokaisesta myydyn tuotteen ilmoitushinnasta KANIVA ottaa 6% tai 12% provision.
  • Jokainen myyjä ylläpitää omaa kauppaansa, eli tekee myynti-ilmoitukset, ottaa kuvat ja lähettää tilaukset omasta varastostaan asiakkaalle. Jokainen osto on siis suora osto myyjältä/yritykseltä, ja tämän vuoksi KANIVAlla ei ole omaa varastoa.
  • Asiakas voi ostaa tuotteita toistaiseksi vain yhdeltä myyjältä kerrallaan kaikista EU-maista. Oston jälkeen tilaus ja maksu hajautetaan automaattisesti Stripe Express – maksunkäsittelyjärjestelmällä myyjän ja KANIVAn kesken. Myyjät lähettävät tuotteet asiakkaille omista varastoistaan. Tästä johtuen myyjä voi määrittää itse myös toimitus- ja palautuskustannukset.

Miten myyjän kulut voivat olla näin pienet?

  • KANIVA-kauppa on perustettu tukemaan  käsityöyrittäjiä, taiteilijoita ja pienituloisia yrityksiä. On tärkeää huomioida, että KANIVA-kauppa ei ole ainoa tulonlähteemme.

  • Haluamme olla reilumpi vaihtoehto kansainvälisillä markkinoilla ja arvostaa käsityöläisten tekemiä tuotteita sekä kestävää kehitystä.

  • KANIVAn saamia komissioita käytetään laajentumiseen ja myynnissä olevien tuotteiden markkinoimiseen.

Mitä voin myydä KANIVA - kaupassa?

    • KANIVA ei ole kirpputori käytetyille tavaroille, eikä myöskään myyntikanava kiinalaiselle halpatuontitavaralle.
 
    • KANIVA tarjoaa markkinapaikan EU-maiden käsityöläisille ja taiteilijoille myydä itse tekemiään käsintehtyjä tuotteita.
 
    • KANIVA tarjoaa markkinapaikan yrityksille myydä tai jälleenmyydä käsityötuotteita ja tarvikkeita.
 
    • Myytäviksi tuotteiksi hyväksytään ekologiset sekä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti valmistetut tuotteet.
 
    • Käsintehtyjä tuotteita ovat ne, jotka on valmistettu tai suunniteltu myyjän toimesta.
 
    • Myyjät sitoutuvat noudattamaan tekijänoikeuslakeja ja käyttämään omia valokuvia ja videomateriaalia tuotteistaan.
 
  • Tilaustuotteiden myyjät suostuvat tarjoamaan tuotteensa kiinteään hintaan, eivätkä saa käyttää aiempien töiden kuvia, jotka sisältävät mukautusvaihtoehtoja, ilman selkeää ilmoitusta, että ne ovat vain esimerkkejä.
 

Kannustamme sinua olemaan avoin siitä, miten tuotteesi on valmistettu ja mistä materiaalisi ovat peräisin.

Voit kertoa, ovatko tuotteesi ympäristöllisesti kestäviä, kuten luomu- tai kierrätysmateriaaleja käyttäviä.

Tarvitsenko kaupan luontiin luottokortin tai pankkikortin?

  • Et, luottokorttia tai pankkikorttia ei tarvita kaupan luomiseen, eikä sinulle aiheudu mitään kuluja ennen kuin olet myynyt ensimmäisen tuotteesi.
  • KANIVA ei koskaan kysy pankki- tai maksukorttitietojasi, mikäli näin tapahtuu niin kyseessä on jonkin toisen henkilön valmistelema huijaus. KANIVAn maksuliikenne on ulkoistettu asiaan erikoistuneelle Stripe – yritykselle.

Mitä minun pitää tehdä luodakseni kauppapaikan?

  • Kaupan perustaminen on helppoa. Luo myyjä-tili (jos sinulla ei vielä ole sellaista), määritä kauppasi ja valitse kaupan nimi joka näkyy asiakkaalle, luo ilmoitus ja aseta maksutapa (kuinka haluat vastaanottaa maksut), vastaanottaaksesi maksuja, sinun täytyy kuitenkin olla vähintään 13 – vuotias.

Mitä teen, jos tuotteelleni ei löydy sopivaa kategoriaa?

  • Mikäli et löydä tuotteellesi sopivaa kategoriaa, se sijoittuu automaattisesti Muut -kategoriaan.
 
  • Ota rohkeasti meihin yhteyttä osoitteeseen verkkokauppa@kaniva.fi, voimme harkita uusien kategorioiden lisäämistä.

Kuinka KANIVA suojaa käyttäjiään?

    • Pääasiassa kaupankäynti on ostajan ja myyjän välinen tapahtuma. Myyjät sitoutuvat noudattamaan 14 päivän vaihto- ja palautusoikeutta.
 
    • Käytämme ostotapahtumassa Stripe-maksunkäsittelijää, joka mahdollistaa turvallisen ostotapahtuman. Lisäksi ongelmatilanteessa voimme suorittaa maksun palautuksen.
 
    • Henkilötiedot tallentuvat A+ -turvaluokituksen palvelimelle.
 
  • Riitatilanteessa tai ongelmatilanteessa voit ottaa yhteyttä meihin osoitteeseen verkkokauppa@kaniva.fi, ja pyrimme auttamaan ongelman ratkaisussa.

Mitä kuluja on KANIVA-kaupassa?

  • KANIVAn jäseneksi liittyminen ja kaupan perustaminen on ilmaista. Myyntiin ei liity piilokuluja:
    • ei rekisteröintimaksuja,
    • ei ilmoitusmaksuja,
    • ei mainontamaksuja,
    • ei kuukausimaksuja,
    • ei valuutanvaihtokuluja!
 
  • KANIVA veloittaa myynti-komission ainoastaan  myydyn tuotteen ilmoitushinnasta (6% vahvistetuilta yrityksiltä ja 12% yksityishenkilöiltä).
 
  • Muita kuluja on Stripe / Stripe Express – palvelun maksujenkäsittelymaksu korttimaksuista 1,5% + 0,25€. (Stripe:n hinnasto voi muuttua.)
 
  • Kaupan valuuttana toimii kaikilla käyttäjillä EUR.

Myin vahingossa tuotteen, jota minulla ei enää ole. Mitä teen?

  • On kohteliasta ilmoittaa ostajalle tilanteesta. Rahan palautus ostosta onnistuu kirjautumalla Stripe-tilillesi. Valitse ostotapahtuma, palautus ja anna summa. Rahat ohjautuvat takaisin maksussa käytetylle kortille.
 
  • Mikäli koet tämän liian hankalaksi, ota rohkeasti meihin yhteyttä osoitteeseen verkkokauppa@kaniva.fi, voimme auttaa tilanteessa.

Koen tulleeni huijatuksi. En ole saanut ostostani kahteen viikkoon, eikä myyjä vastaa minulle. Mitä teen?

  • Lähetä meille kopio tilausvahvistuksesta osoitteeseen verkkokauppa@kaniva.fi, ja voimme auttaa tilanteessa.
  •  Käytämme Stripe-palvelua, jonka avulla voimme reklamoida. Jos käy ilmi, että olet joutunut huijatuksi, voimme aloittaa maksunpalautusprosessin myyjän käyttämältä Stripe-tililtä. Huomioithan, että tämä kestää hieman pidempään kuin myyjän tekemä palautus.

Pidättääkö KANIVAkin 30 - 75% varoistani liittyen maksujen käsittelyyn tai palveluihin?

  • Ei, KANIVAn prosentti on 0%. Emme pidä varoistasi mitään panttina.

Miksi EU-alue?

  • EU-alueella rahtikäytäntö on yhtenäinen, eikä ylimääräisiä tulliselvityksiä tarvita. Se on yhtä helppoa kuin kotimaan postitus. Toki voit myydä tuotteitasi myös vain kotimaassasi.
 

Kuinka saan maksuni?

    • 18 vuotta täyttäneet: Tehtyäsi Stripe Express – kytkennän, tulevat maksut ohjautuvat automaattisesti tilillesi.
 
    • 13 – 17 vuotiaat:  Tehtyäsi Stripe -kytkennän, saat ilmoittamallesi Stripe – tilille automaattisen talletuksen kerran kukaudessa, kuukauden ensimmäinen päivä.
 
  • Mikäli unohdat tehdä  Stripe – Express / Stripe kytkennän, myyntitulojesi varat tilitetään KANIVA:n omistuksessa olevalle Stripe – tilille, joka on varattu alaikäisten käyttöön. Täältä saat palautuksen tilillesi, kun olet tehnyt kytkennän loppuun.

Miksi en saanut maksua tililleni heti seuraavana päivänä ensimmäisestä myynnistäni? ​

  • Stripe ja Stripe – Express tileissä on 7 päivän viive uusien tilien yhdistämissä ja varmentamisessa. Tähän emme voi vaikuttaa, sillä se on osa Stripe:n turvakäytäntöjä. Tämän viiveen jälkeen saat maksusi lähetettyä tilillesi vaikka päivittäin, tai kuinka oletkaan ne asettanut. Voit tarkistaa kotimaasi maksunopeudet täältä.

  Muuttuuko tuotteeni hinta, jos myyn sen maahan jossa on suurempi tai pienempi ALV-prosentti käytössä?

  • Kyllä ja ei. Meillä KANIVAlla uskomme, että haluat saada tuotteestasi sen, minkä pyydätkin. Mikään laki ei kiellä myymästä tuotteita eri hinnalla eri maihin, joten tuotteesi hinta muuttuu meillä suhteessa ostaja maan ALV-kantaan. Tämä takaa sen, että myyntihintasi on sama kaikissa EU-maissa, riippumatta verotuksesta.

Verotusvastuu?

    • KANIVA – verkkokauppa ei kerää veroja ostosten yhteydessä.
 
    • Jokainen myyjä on itse vastuussa omista veroilmoituksistaan ja mahdollisten verojen maksamisesta viranomaisille.
 
  • Verkkokaupan ylläpitäjä ei toimi verotuksen kerääjänä eikä verotuksen asiantuntijana.

Verojen käsittely?

  • Myyjät ilmoittavat tuotteensa hinnat verollisina, sisäinen ohjelma laskee veroprosentit automaattisesti.

Myynnin ilmoittaminen?

  • Myyjien tulee noudattaa paikallisia, alueellisia ja kansallisia vero- ja lainsäädäntömääräyksiä ja ilmoittaa myyntitulonsa asianmukaisesti veroviranomaisille.

  • Suosittelemme olemaan yhteyksissä paikalliseen veroneuvojaan tai veroviranomaiseen selvittääksesi omaan liiketoimintaasi liittyvät vero- ja ilmoitusvelvollisuudet.

Rajoittaako kauppaan kuuluminen minua jotenkin?

  • Etsy, Amazon, Ebay… Jos tahdot niin. Emme välitä, kuinka monessa paikassa myyt tuotteitasi. Meillä tärkeintä on, ettet tee tappiota.

Tilin poisto / jäädytys

    • Et voi itse poistaa tai “jäädyttää” tiliäsi. Jos haluat poistaa myyjän tilisi, ota yhteyttä verkkokauppaamme verkkokauppa@kaniva.fi
  •  
    • KANIVA pidättää oikeuden jäädyttää myyjän tai asiakkaan tilin, mikäli havaitsemme väärinköytöksiä tai lain vastaista toimintaa.
    Translate »