Pika-opas myyjätilin luomiseen ja käyttämiseen
Oppaan sisältö:
1) Myyjätilin rekisteröinti
2) Hallintapaneeli
3) Asetukset --> Toimitus
4) Asetukset --> Maksu
5.1) Tuotteen lisääminen
5.2) Yksi tuote, mutta monta vaihtoehtoa
6) Tilausten hallinta
7) Kupongit
8) Raportit
9) Arvostelut
10) Arvomerkki
11) Palautuspyyntö
12) Seuraajat
13) Ilmoitukset
14) Tuki
15) Asetukset --> Kauppa
16) Asetukset --> Tunnistautuminen
17) Asetukset --> Sosiaalinen profiili
18) Muut toiminnot
19) Kun saat tilauksen
1) Myyjätilin rekisteröinti
2) Hallintapaneeli
3) Asetukset --> Toimitus
4) Asetukset --> Maksu
5.1) Tuotteen lisääminen
5.2) Yksi tuote, mutta monta vaihtoehtoa
6) Tilausten hallinta
7) Kupongit
8) Raportit
9) Arvostelut
10) Arvomerkki
11) Palautuspyyntö
12) Seuraajat
13) Ilmoitukset
14) Tuki
15) Asetukset --> Kauppa
16) Asetukset --> Tunnistautuminen
17) Asetukset --> Sosiaalinen profiili
18) Muut toiminnot
19) Kun saat tilauksen
Myyjätilin rekisteröinti
Kauppa –> Rekisteröidy
Tarvittavat tiedot:
1) Sähköpostiosoite
2) Etunimi
3) Sukunimi
4) Kaupan nimi tai nimimerkkisi
5) Tämä on sama kuin edellinen
6) Katuosoite
7) Y-tunnus suomalaisilta tai VAT-numero eurooppalaisilta (valinnainen)
8) Kaupunki
9) Postinumero
10) Maa
11) Maakunta (valinnainen)
12) Puhelinnumero
13) Valitse alempi, “Olen myyjä”
–> Paina rekisteröidy – painiketta, ja saat sähköpostia
Muuta salasana ja vahvista sähköpostiosoitteesi saapuvan viestin linkistä
2) Hallintapaneeli
3) Asetukset --> Toimitus
Lähetä mistä haluat, millä haluat ja milloin haluat.
Tämä vaihe voi näyttää hankalalta, mutta riittää kun teet sen kerran.
Miksi emme tee sitä puolestasi? Koska emme halua pakottaa kaikkien 27 maan myyjiä käyttämään tiettyä rahtiyritystä, postitussummaa, tai pakottaa tiettyyn lähetyspäivään.
1) Täältä voit muokata omaa käsittelyaikaasi sekä toimitus- ja palautusehtoja.
2) Toimitusvyöhykkeet ja maat.
Myynti EU-alueella (Valitse Vyöhyke 1 ja 2, Baltia ja Suomi) tai valitse maa(t).Â
Kaupassa on valmiina 4 eri lähetyskokoa, joiden hinnat voit päättää itse.
Muokkaa jokaisen valitsemasi toimitusalueen tiedot. Esimerkiksi “Eurooppa – Vyöhyke 1” (klikkaa muokkaa) –> Lisää toimitustapa (valitse “Postitus”) -> muokkaa. Nimeä otsikko esimerkiksi rahtiyrityksen mukaan ja aseta hinnat haluamiisi pakettikokoon, tai esimerkiksi kohtiin Large, Medium, Small.Â
Mikäli tuotteesi ovat pieniä, tai haluat myydä useamman tuotteen yhdellä postimaksulla, valitse alimmasta vaihtoehdosta (Laskentatapa) “per tilaus”. Postimaksu määräytyy kalleimman tuotteen toimitushinnan mukaan.
Aina kun lisäät myyntiin uuden tuotteen, valitse “Toimitus ja verojen hallinta” kohdasta toimitusluokka, joka on joku äsken asettamistasi pakettihinnoista.
Voit käyttää kuvassa olevia hintoja, tai katsoa hinnat esimerkiksi alla olevista linkeistä.
4) Asetukset --> Maksu
    Kuinka saan tuotteistani maksun?
Suora Stripe Express – tili (ohjattu asennus): Jos haluat saada maksut myynneistäsi päivittäin, sinun on tehtävä Suora Stripe Express – tili. Tämä on turvallinen ja reilu vaihtoehto rahansiirtoihin myyjän ja ostajan välillä. Kaikki hyvitykset ja palautukset käsitellään Stripe Express -tilin kautta. Huomaa, että tämän vaihtoehdon käyttö edellyttää vähintään 18 vuoden ikää.
Myyntitulot kuukausittain Stripe-tilille: Jos et voi tehdä Stripe Express -tiliä tai olet alle 18-vuotias, voit valita Suora Stripen. Myyntitulosi siirtyvät automaattisesti Stripe-tilillesi kerran kuukaudessa, kuukauden ensimmäisenä päivänä. Tämä vaihtoehto on avoin kaikille vähintään 13-vuotiaille.
5.1) Tuotteen lisääminen
Tuotteet –> Lisää uusi tuote
1) Tuotteen otsikko / nimi
2) Valitse vain, jos tuotteesi ei ole lähetettävä tuote
3) Aseta tuotteellesi hinta verollisena, kaupan sisäinen ohjelma laskee jokaisen EU – maan veroprosentit. Muista huomioida hinnassasi paketointikulut sekä oma työmääräsi.
4) Tässä voit määrittää tuotteellesi alennuksen ja ajankohdan
5) Valitse tuotteellesi kategoria. Eikö löydy sopivaa? Ota rohkeasti yhteyttä ja esitä toiveesi osoitteeseen verkkokauppa@kaniva.fi
6) Lisää mahdollisia hakusanoja tuotteellesi, nämä auttavat tuotettasi löytymään kaupan haku-toiminnolla. Lisää myös kaupan nimesi, niin tuotteesi löytyvät myyjän nimellä.
7) Tästä lataat tuotteesi kuvan
8) Lyhyt kuvaus tuotteestasi. Näkyy kaupassa tuotteen yhteydessä
9) Voit kirjoittaa tähän pidempää kuvausta tuotteestasi, joka näkyy kun tuote on valittuna
10) Ota käyttöön varastonhallinta, jossa voit määrittää myytävän tuotteesi kappalemäärän. Voit määrittää alarajan, missä saat varoituksen tuotteesi loppumisesta
11) Halutessasi voit määrittää mitat
12) Muista valita tuotteellesi toimitusluokka! XXS / S / M / L
13) Voit suositella muita tuotteitasi tai ehdottaa toista tuotetta ostajan valitseman tuotteen seuraksi
14) Tuotetietojen asetus vaikuttaa kaupassa käytettäviin hakufilttereihin. Anna tuotteesi tiedot, kuten väri, koko, materiaali… Voit myös lisätä omia tietoja, ellei valmiista pohjasta löydy sopivia. Jos lisäät omia, muista lisätä jokaisen arvon jälkeen | – merkki. (Alt Gr + vasemman Shift-näppäimen vieressä oleva merkki) Kaupan hakutoimintoa varten Valitse vähintään toimitus! Vain Suomi tai EU -maat.
15) Voit halutessasi määrittää alennuksen usean kappaleen ostoon
16) Nämä voit jättää oletus-asetuksiin. Halutessasi voit kirjoittaa asiakkaalle viestin
Muista tallentaa tuotetiedot
5.2) Yksi tuote, mutta monta vaihtoehtoa
Mikäli sinulla on yksi tuote, mutta siitä on esimerkiksi eri värejä tai kokoja, aloita tuotteen lisääminen kohdan 5.1 ohjeella ja täytä kohdat 1 – 12.
1) Valitse Tuotteen tyypiksi “Tuote eri variaatioilla”
2) Siirry tuotetietoihin kohtaa 14 ja lisää vähintään 2 tietoa sekä anna niille arvot. Esimerkissä valittu Väri ja toimitus
3) Laita rasti kohtaan “Käytetään vaihtoehdoissa”
4) Tallenna, jotta kohta 5 tulee esiin
5) Valitse “Lisää vaihtelua” ja klikkaa Luo – nappia. Niin monta kertaa, kuin tuotteestasi on eri vaihtoehtoja. Jos valitset “Luo muunnelmia kaikista tuotetiedoista”, luomisessa käytetään KAIKKIA kauppaan tallennettuja tuotteiden arvoja.
6) Merkitse kohdat “Käytössä” ja “Varastonhallinta?” ja lataa kuva
7) Aseta tuotteen hinta
8) Myynnissä olevien kappaleiden määrä
Muista lopuksi tallentaa
6) Tilausten hallinta
Tilaukset –>
Täältä voit suodattaa saapuneita ostoja / tilauksia
1) Käyttäjän / tuotteen tai valitun ajanjakson mukaan
2) Voit viedä joko kaikki tiedot tai pelkästään suodatetut tiedot .csv tiedostoksi Excel-ohjelmaan
7) Kupongit
Voit tehdä ja määrittää myymäläsi käyttöön kuponkeja. KANIVA ei tule niitä tekemään.
8) Raportit
9) Arvostelut
10) Arvomerkki
11) Palautuspyyntö
Täältä näet mahdolliset tuotteen palautus-pyynnöt
12) Seuraajat
13) Ilmoitukset
Täältä näet tärkeimmät ilmoitukset myymälääsi koskien
14) Tuki
15) Asetukset --> Kauppa
Täältä näet myymäläsi tiedot ja asetukset
16) Asetukset --> Tunnistautuminen
Täältä näet myymäläsi tunnistautumis-vaihtoehdot, jotka parantavat luottamustasi myyjänä.
ID -vahvistus
Osoitteen vahvistus (esimerkiksi sähkölasku vai vastaava virallinen todiste, joka on lähetetty tekemäsi myymälän osoitteeseen sinun nimelläsi.)
Sosiaaliset profiilit / kanavat
Yrityksen vahvistus (tosite, missä nimesi yhdistyy Y- /VAT – tunnukseesi)
Mikäli sinulla on voimassa olema Y- / VAT – tunnus, muista ilmoittaa se meille. Aitouden ja voimassaolon tarkastamisen jälkeen puolitamme sinulta perittävän myynti-komission 6 prosenttiin.
17) Asetukset --> Sosiaalinen profiili
18) Muut toiminnot
1) Käynti myymälään
2) Muokkaa tiliä / Muuta salasana.
3) Uloskirjautuminen
4) Muista painaa “Tallenna muutokset” – painiketta
19) Kun saat tilauksen
Saat sähköpostiisi 2 viestiä.
1. viestisi:Â “[KANIVA] Uusi asiakastilaus”;Â on jo sitova, koska maksu on suoritettu.
2. viesti: “[KANIVA] Asiakastilauksesi on nyt valmis”; tässä viestissä voi kestää, jos on kyseessä ensimmäinen myyntisi. Ks. UKK –> Stripe viiveet ja maksunopeudet.
1) Oletus toimitusosoite on laskutusosoite
2) Ostaja voi halutessaan määrittää toisen toimitusosoitteen
Tilaukset ja tilaajan tiedot näkyvät myös hallintapaneelin “Tilaukset” kohdassa, josta pääset myös kuittaamaan tilauksen lähetetyksi ja halutessasi voit lähettää ostajalle paketin seurantatunnuksen.